De vier fundamenten van gewaar zijn (mindfulness)

Op onze retraite in Polen hebben we de vier fundamenten van mindfulness (gewaar zijn) gebruikt om via contemplatieve groepsdynamiek (spreken vanuit de stilte) tot een bredere en opener houding te komen. Nu kan ik hier wel een lange verhandeling houden over de Satipaṭṭhāna sutta waarin de Boeddha uitlegt hoe je moet mediteren. Maar wij gebruiken een uitleg van Ponlop Rinpoche waarin hij de algemene Boeddhistische vorm van Shamata meditatie onderscheid van de meer Mahayana benadering zoals dat in de Hart Soetra tot uitdrukking komt. Het gaat hier om een vorm van analytische meditatie die er voor zorgt dat de geest volledig hier en nu kan zijn en echt alles kan laten opkomen zonder er tussen te gaan zitten. Ik zeg ook altijd, “mediteren doe je met je lichaam, je moet alleen zorgen dat je geest er niet tussen gaat zitten.” Het mediteren op deze vier fundamenten in een systematische manier kan je geest rijp maken om daadwerkelijk te kunnen rusten in gewaarzijn. Wat uiteindelijk de opzet is van de meditatie en in Japan ‘Shi kan ta za’ genoemd wordt. Bij onze Wageningse meditatiegroep heb ik daar een korte samenvatting van gegeven en die is hier te vinden.